Sunday, October 21, 2012

Tröjan

Såhär ser alltså tröjan ut som jag sydde här i veckan. Jag fick frågan om det var en folkdräktströja och det är det faktiskt inte. Folkdräkter användes vid högtidliga tillfällen och de mönster jag har visar hur "vanliga" kläder såg ut och skapades. Den här tröjan, eller blusen, är baserad på ett mönster för skjorta. Boken jag har utgått ifrån är "Sy kläder av raka stycken som man gjorde förr" av Anita Gunnars. Det är en väldigt bra bok som enkelt visar mönster för olika typer av äldre plagg. Till varje mönster följer även ett uträkningsexempel med så att det blir enklare när man själv ska rita sitt mönster. Boken ger också väldigt många sy-tips, tex hur man fållar på bästa sätt, hur man syr en tygknapp, hur man gör olika kragar. Boken gavs ut 1976 och finns därför idag att hitta på antikvariat, loppisar och tradera. Jag har lånat boken av min mamma men vill skaffa mig en egen kopia eftersom jag gillar den så pass mycket.  


Tröjan består utav ett livstycke, två ärmar, två ärmslut och två trianglar i armhålorna. Allt klipps i rektanglar och sys ihop. Enkelt och snyggt blir det. 


4 comments:

  1. Den blev jätte fin! Tyget är sött, och skjortan blir finare med lite spets!
    Tack för bilderna~ :D

    ReplyDelete
  2. Åh så vilken vacker skjorta! :) Önskar också att jag kunde sy! Mönstret är jättevackert och jag älskar verkligen spetsen till det hela!! :D Älskar böcker från 50, 60 och 70-talet, samlar själv lite på husmodersalmanackor, för att få en bild över maten som lagades. Plus att jag ser dem som något slags kulturvärde eftersom husmodern är ju död idag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen tack! Det är ett rätt lätt plagg at sy faktiskt :D
      Ja, det är verkligen roligt att kolla i gamla böcker och tidskrifter.

      Delete