Wednesday, September 26, 2012

Nytvättat och nya balsam

Igår tvättade jag mitt hår. Jag tvättar håret rätt sällan nu för tiden och ofta sköljer jag det med vatten emellanåt för att fräscha upp det. Tanken är ju när man tvättar med balsam att man ska låta det sitta i ett tag och verka. Jag har inte alltid tålamod med detta och sköljer som sagt då mest bara med vatten. Men igår tvättade jag håret och kom då på att jag har uppdaterat vilka balsam jag tvättar med men inte skrivit något om det. Jag provar gärna nya saker till håret och därför har två nya balsam införskaffats. Eftersom att gårdagens tvätt fungerade väldigt bra, jag hade tid att låta balsamet verka, och jag fullkomligt älskar mitt hår idag så ville jag skriva ett inlägg.

De nya balsam som jag köpt är Fructis Nordic Hair Care Pure Volume och Barnängen Vårdande Q10 för slitet hår. Jag har inte innehållsförteckningarna med mig just nu men Fructis-balsamet lovar mer volym när man torkar med hårtork. Det doftar otroligt gott precis som de flesta fructis-produkter gör. Jag har använt balsamet i längderna på mitt hår och håret luktar gott flera dagar efteråt. Då har jag ändå snabbt sköljt ut balsamet ur håret. Det fungerar bra som ett vårdande balsam tycker jag. Jag har inte provat att använda det för att tvätta bort fettet vid hårbotten. Det kändes för odrygt och för tvätt  vid hårbotten använder jag fortfarande X-tra balsamet. Om Fructis-balsamet gör att man får mer volym när man torkar det med hårtork vet jag inte. Det är inte ofta jag använder hårtorken faktiskt, jag undviker det så ofta jag kan. Men med hösten och vintern kommer också kylan och jag brukar torka det när jag märker att jag blir för kall av att gå runt med fuktigt hår. När jag torkar med hårtork blir mitt hår nästan alltid mycket rakare och jag föredrar när det istället är lite vågigt som det blir av att få torka fritt. 

Barnängens vårdande balsam för slitet hår har jag inte använt lika mycket som frucits-balsamet (det är relativt nyköpt). Varför jag köpte detta balsam var för att det innehåller proteiner. Jag har tidigare inte provat balsam med protein i och jag har hört att protein kan vara bra för håret. Alla hår verkar inte gilla tillskott av protein, men mitt hår verkar då gilla detta balsam. Jag har inte innehållsförteckningen här men jag tror det ska vara okej att använda när man kör balsammetoden. Jag hittade inga ämnen som jag reagerade på när jag köpte det i alla fall. Det luktar rätt gott och har en bra konsistens. Det är inte lika flytande som X-tra och inte lika tjockt som fructis-balsamet. Så detta balsam får helt klart godkänt det med! 

Förra året när jag började med balsametoden och började på att läsa in mig på allt runtomkring så var jag väldigt noga när jag tvättade håret. Jag gnuggade in balsam överallt i hårbotten och masserade ordentligt. Det gör jag inte nu längre lika slaviskt. Visst masserar jag hårbotten en sväng och gnuggar in balsam, men jag efter att ha blivit mer bekväm med metoden våga släppa på "reglerna". Med det vill ja ha sagt att man behöver inte vara rädd för att prova nya saker. Man behöver inte vara rädd för att göra "fel". Det finns egentligen inget "rätt" sätt att tvätta på håret tycker jag. Så länge som håret mår bra så är alla metoder okej. Efter att ha spenderat en del tid på the Long Hair Community har jag lärt mig om många olika sätt att tvätta håret på, och för mig som förut bara visste om schampo och balsam har det öppnats många dörrar och tankar. Jag har funderat på att skriva ett inlägg om olika tvättmetoder som beskrivs på LHC eftersom det är väldigt intressant läsning.  :)



No comments:

Post a Comment