Sunday, August 12, 2012

Ingen basilika för mig.

Tidigare i vår planterade jag växter och jag har under flera månader nu sett dom växa. Det är nu med sorg som jag funderar på om jag är allergisk mot basilika. Bilden till vänster togs i juni och basilikan har blivit stor och jag har använt den mycket i matlagning. Samtidigt har jag under hela tiden brottats med mina läppar. Mina läppar har varit torra och jobbiga och ibland varit bra. Jag har aldrig trott att jag varit allergisk mot någonting men föra några veckor sedan fick jag en allergisk reaktion mot den salva jag köpt för att lindra mina läppar. Kanske är jag allergisk? Idag har mina läppar brytit ut och vi började fundera på varför. Vad har jag ätit idag? Mackor med keso och basilika, pasta med tonfisk och basilika. Jag älskar smaken av basilika men denna gång kan jag inte förneka sammanbandet. Med i salvan som jag reagerade på tidigare fanns gråbo och röd solhatt. Efter lite läsning nu på internet så säger apoteket att är man allergisk mot gråbo så kan man även få korsreaktion mot just basilika. Nu ska jag inte äta basilika på ett bra tag och våra plantor har åkt ut på balkongen. Det var tidigare i år som jag upptäckte basilika och hur gott det smakar, och det var även tidigare i år som läpparna började krångla. Ett sammanträffande? Vi får se antar jag. Tillsvidare blir jag utan basilika.

2 comments:

  1. Åh vad tråkigt, basilika är så gott :)

    ReplyDelete
  2. Linn my love! Hoppas allt är bra med dig!
    i'm feel awesome! Everything is so good right now! :D

    Ps. OMG! There is no god! If your allergic to basilica then it's over! :D js!

    ReplyDelete