Friday, July 20, 2012

Ny layout och hårtoppar

Jag bytte layout.. igen. Och jag lär byta snart igen eftersom att bilden överst inte riktigt passar från kant till kant (men jag är för lat för att fixa det i photoshop), samt eftersom jag vill försöka få en sådan bild på mig själv. Ayumi Hamasaki som är på bilden nu duger mycket bra, men det vore roligt att ha några sådana snygga bilder på mig själv. Speciellt vill jag faktiskt ha snygga bilder på mitt hår. Det blir mest vanliga bilder eller bilder bakifrån för dokumentation, och lite roliga och snygga bilder vore ju toppen faktiskt. Haha. Men innan något sådant händer vill jag toppa mitt hår.



Jag börjar bli galen på mitt hår eftersom att topparna är kluvna. Jag erkänner att jag förut inte brydde mig om det, och när jag hade kortare hår fick jag inte ens kluvna hårtoppar. Det är först nu (och förra året) då håret blivit riktigt långt som de kluvna hårtopparna började komma. Efter toppningen jag gjorde i december så har jag börjat ogilla kluvna hårtoppar (med sin rätt). Jag tycker fortfarande dock att man inte ska toppa sig för ofta om syftet är att spara ut håret så att det blir längre. Hur snabbt man får kluvna hårtoppar tror jag beror på vilken kvalitet hårstråna har. Det vill säga, hur har du behandlat dina hårtoppar? Mina längsta toppar är nu ca 6-7 år och det är inte konstigt att de går sönder om man tänker på allt jag har gjort under dessa år. Nu är inte jag en person som färgar håret (har bara slingat det en gång för 3,5 år sedan) men jag älskar frisyrer och brukade ofta tupera topparna på mina flätor istället för att använda gummisnoddar. Ju bättre du tar hand om ditt hår nu, desto bättre kommer det också att vara när det blir längre och växer ut. 


Har man fått kluvna hårtoppar så är egentligen den enda lösningen att klippa bort dem. Eller det är inte den enda lösningen, för man kan såklart ignorera dem och låta håret vara som det är. Eftersom mitt hår får en annan textur som jag inte gillar av de kluvna hårtopparna så vill jag klippa bort dem. 

På TV går nu en reklam för TREsemmes Split end repair schampo och balsam. De säger att 80% av de kluvna hårtopparna lagas med hjälp av negativt och positivt laddade polymerer. De lovar såklart bara detta om man använder enbart deras produkter. Jag hittade den här sidan som förklarar hur det fungerar. Det som deras produkter gör är alltså att de får de kluvna ändarna att dras ihop mot varandra. De lagar dock inte eftersom att resultatet inte är permanent. Slutar du använda produkten kommer de kluvna hårtopparna att öppna sig igen. Det kan ju vara en bra produkt om man vill vänta med att toppa håret och det kan kanske förhindra att de kluvna hårtopparna blir större. Jag har inte provat denna produkt och kommer nog inte göra det heller eftersom balsamet är fullproppat med silikoner (och schampoot innehåller uttorkande sulfater). Jag kan gå med på att tro att dessa produkter får de kluvna hårtopparna att temporärt se bättre ut, men att reparera hårtoppar är något som allmänt känt inte går. Proteinerna har delat på sig och så är det. Punkt. 

Det finns dock mycket kan man göra för att ta hand om sina toppar så att de kanske inte går sönder lika snabbt. Förutom inpackningar kan man även göra följande när håret är torrt:
  • Olja. Kokosolja, Olivolja, Rapsolja. Ta lite grann och stryk över topparna. 
  • Aloe Vera. Ta en liten klick aloe vera gel och stryk över topparna. 

Nu ska jag sluta babbla för idag. 
Tjolahopp!

No comments:

Post a Comment