Monday, June 4, 2012

Kryp och inställningar

spindel

Denna vecka var jag med i Fotosöndag än en gång. Veckans tema var kryp och som ni ser var mitt bidrag en spindel. Denna bild togs under min skogspromenad i veckan. Jag brukar inte allt för ofta skriva ut vilka inställningar jag haft när jag fotograferat men idag tänkte jag göra det.
Inställningar:
ISO 200, 1/160 s,  f /3,2

Vad jag har för kamera spelar egentligen ingen roll, det är vad man kan göra med den som är viktigt. Många gånger ser jag hobbyfotografer/bloggare som lägger upp sin kamera information under varje bild de tagit. De ger dock inte ut vilka inställningar de haft, det vill säga vilken tid eller bländaröppning. Jag som läsare tjänar inte mycket på att veta vad för kamera de har eftersom det inte säger mig någonting om hur de använder den. Visst är det coolt att ha en häftig kamera och dyra objektiv, men jag som fotograf vill veta hur du har gjort för att skapa bilden. Utrustning är en del i det, ja. Men likaså, kanske mer, är dina inställningar och hur du använder kameran. När jag är på gång här är det kanske lika bra att jag skriver vad jag använt för utrustning också.  

Utrustning:
Canon EOS 450 D
Tamron 60mm f/2.0 

Det är mitt gamla trogna kamera hus 450 och ett nytt marco-objektiv. Hade jag bara skrivit ut min utrustning så hade ni inte haft en aning om att jag använde en annan bländare än den största. Inte heller skulle ni vetat hur kort tid jag använde för fotot eller vilket ISO jag haft. Kanske är det för utelämnande för dessa nya unga fotografer att skriva upp alla detaljer? Eller kan de inte grunderna tillräckligt för att förstå vad som är intressant för andra? Eller tror de att deras läsare inte bryr sig? Jag själv tycker det är jätteroligt att läsa om inställningar eftersom att jag då kan lära mig mera. Från och med nu ska jag försöka att skriva ut inställningar oftare, eftersom jag vet hur roligt jag själv tycker det är när någon annan gör det. 


No comments:

Post a Comment