Friday, June 15, 2012

Balsammetoden och hårtips


Häromdagen fick jag en väldigt trevlig kommentar angående mina hårinlägg och balsammetoden. Här är ett utdrag ut kommentaren och jag tänkte i detta inlägg svara på de frågor som ställs.

Jag blir så inspirerad när jag läser och får många tips, då jag problematiskt har råkat vänja mitt hår vid balsamtvätt varje dag, och det blir värre. fett direkt. Jag undrar, vande du dig vid mer sällan tvättning, eller rättade det till sig med balsamtvätten för dig? Har du tips för att slippa tvätta håret mer än 1-2 ggr per vecka? Och sedan, hur går det med olivoljebehandlingen som kan göras lite då och då, något du rekommenderar (ren olivolja som sedan sköljs ur)? Mitt mål är att få håret så friskt och välvårdat som möjligt, och så småningom lika långt som ditt, med tvätt 1-2 ggr per vecka.
Det första tipset jag vill ge när det gäller att tvätta håret mer sällan är att stå ut. Stå ut de dagar håret blir fett. Sätt upp håret och försök att röra vid det så lite som möjligt. När hårbotten sedan vant sig blir det lättare och lättare och man behöver tvätta det mer sällan.
Något som kan vara viktigt när det gäller balsammetoden är att hitta ett bra balsam. När ditt hår blir fett redan nästa dag kan det vara dels att hårbotten inte är van, men också att det balsam du tvättar med är för "tungt". Det vill säga att det innehåller för mycket vårdande oljor som tynger ned håret. Prova gärna ett nytt balsam och se hur det går. Jag själv brukar tvätta hårbotten med X-tra balsam eller Barnängens Volymbalsam. Dessa två balsam gör rent för mig utan att tynga ned håret. I längderna och i topparna av mitt hår använder jag just nu Garnier Respons Balsam Avocado Oil & Shea Butter, Fructis repair triple nutrition eller änglamarks balsam. Dessa innehåller mer oljor och är mer vårdande än tvättande. 

Sedan kan man, mellan tvättarna där man använder balsam, skölja och massera med vatten bara. Vatten fräshar upp och brukar kunna hjälpa till att hålla håret rent en dag eller två till. Det finns även de som helt skippar schampo och balsam och bara tvättar med vatten. All tvättning sliter ju dock på håret, när håret är blött är det som mest utsatt för påfrestningar. Man kan säga att håret är som svagat när det är blött. Detta för att hårstråna fylls med vatten och inte är lika kompakta längre. Borsta därför inte håret när det är blött, vänta istället tills att det är torrt. Använd gärna en kam med glesa tänder och börja i topparna och arbeta dig uppåt. På så sätt undviker man onödiga tovor och slitage. 

Torrschampo är ju också något man kan använda de dagar då håret är fettigt och man inte vill tvätta det. Jag brukar inte använda torrschampo och kan därför inte skriva så jättemycket om det. De man kan köpa på sprayflaska innehåller oftast uttrokande alkoholer, men brukar vara fira från silikoner och mineraloljor. Dessa går alltså bra att använda med balsammetoden, men man får komma ihåg att det inte är bra att använda för ofta pga av uttorkande alkoholer. Vill man använda något mer naturligt ska havregryn och kakao vara mycket bra. Kakao passar bäst för de med mörkt hår och havregryn för de med ljust hår. Man gnuggar in dem i håret som är fettigt och så suger de upp fettet. Jag har bara provar havregrynen en gång och tyckte det fungerade bra, men det var svårt att få ut grynen ur mitt långa hår. Det kanske fungerar bättre på kort hår.

Olivoljeinpackning är något jag gärna rekommenderar. Likaså är kokosolja toppen som inpackning. Kleta in i håret och låt verka så länge du vill innan du tvättar bort det. Har man torr och kliande hårbotten tycker jag det brukar hjälpa att massera in olja i hårbotten. Det bästa med dessa inpackningar är att håret blir riktigt lent och glasigt av det. Kokosoljan (kallas vanligtvis för kokosfett eftersom det stelnar under 23grader) är toppen att ha i håret vanliga dagar också. Man kan ta en liten liten klick i handen och stryka över håret. Då blir det lite glansigare och blir skyddat från omvärlden ett tag. Men ta inte för mycket för då blir håret fettigt.



Här är en ny bild på mitt hår. Innan bilden togs var håret samlat i en sock bun/dount bun och jag älskar de runda lockarna håret får. Det här var även tre eller fyra dagar efter tvätt (jag kommer inte ihåg exakt). Bilden här under är tagen strax efter det första fotot, skillnaden är att där har jag borstat genom håret. Mitt hår blir betydligt mindre fett nu när jag kör med balsammetoden och det är inte ofta jag känner att jag måste tvätta håret på grund av att det är för fett. När jag tvättade med schampo brukade jag tvätta så sällan jag kunde eftersom min hud och hårbotten alltid har varit väldigt torr. Men det blev betydligt mycket fettigare då än det blir nu även om jag väntar lika många dagar.



Det är väldigt roligt att höra att folk har läst det jag skrivit. För ett år sedan började mitt intresse för hår och det är verkligen ett roligt intresse som har öppnat upp mina ögon för ingredienser och produkter som jag använder vardagligen. Jag är ingen expert, men jag tycker det är ett väldigt roligt ämne och det är superroligt att skriva om. Har ni fler frågor är det bara att ställa dem! Det blev ett rätt långt inlägg det här, men jag hoppas det var rolig läsning.


3 comments:

  1. Först, tack så hemskt mycket för att du tog dig tid, blir så glad

    vilken skillnad det blev när du borstade genom håret, det har jag inte tänkt på faktiskt. håret ser fantastiskt ut! mitt hår är en decimeter under axelhöjd ungefär, naturligt rakt. slarvig som jag var så skrev jag inte att jag faktiskt tvättar med coop x-tras balsam idag, och har änglamarks i längderna (vilket sammanträffande, där har vi hittat rätt båda två), så det känns ok med själva produkterna. men olivoljan ska jag köra på, även kokosfettet, som jag sett tidigare, och perfekt att det kan appliceras i torrt hår också, för glans.

    jag ska verkligen ihärda och inte tvätta mer än var femte dag (till att börja med), hur smutsigt det än blir, eftersom jag vet att det inte behövs mer och jag vet att det annars blir en ond cirkel som kräver mer och mer tvätt. jag har ju tvättat mer sällan förut? så sant som du säger hur risken för slitage ökar med tvätt, och onödiga mängder balsam är dumt att slösa på.

    sedan vill jag fråga (hoppas jag ej missat detta i tidigare inlägg);
    använder du någon speciell borste (eller med vanlig plast)?
    om du låter tvättbalsamet sitta i vid tvätt, hur länge?
    pch, vad bör tänkas på när jag köper kokosfett (mer än rent innehåll kan jag tänka mig)?

    mitt intresse för hårvård började ungefär när ditt tog form, och det är så oerhört spännande att experimentera! du har skrivit mycket kvalitativa inlägg inom ämnet, och då har jag läst på länge. tack

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va bra! :)
      Ja, det är bara att stå ut och hoppas att det tillslut blir bättre. Blir det inte bättre kanske du kan prova "godkänt" schampo om du vill, eller bikarbonattvätt.
      Borste och sånt tänkte jag att jag kunde ta upp i ett inlägg snart. Jag ska bara göra rent borsten så det ser bra ut på bild, haha!
      Balsamet försöker jag låta sitta i så länge som det går. Vissa gånger blir jag otålig och sköljer ut redan efter 1 min, medans andra gånger väntar jag längre än 5 min.
      När man köper kokosfett så ska du inte köpa det silvriga paketet som finns bland smöret i matbutiken. Nu kommer jag inte exakt ihåg varför, jag tror att det silvriga fettet är härdat och inte lika bra som de andra som finns att köpa. Köp då hellre det kokosfett som brukar finnas vid de ekologiska varorna. På stora matvarubutiker brukar de ha, men också i hälsokostbutiker. Jag har köpt mitt på Life, där har de flera sorter, vissa dyra andra billigare. Men gemensamt är att de innehåller bara kokosfett, inget annat. :)
      Tack så mycket för dina kommentarer!

      Delete