Thursday, May 17, 2012

Ett hårinlägg




Jag tänkte lägga upp lite nya bilder och skriva lite om håret mitt. Bilden ovanför och bliden nedanför är taget precis innan jag har tänkt att duscha och tvätta håret. Detta är alltså så fettigt som mitt hår blir efter ungefär 4 dagar (jag brukar inte räkna så noga, men jag tvättar håret väldigt sällan). Balsammetoden har verkligen hjälpt hårbotten att inte producera mer fett än den behöver. Fördelen med att ha långt hår är också att om jag har håret uppsatt så ser det inte så fettigt ut eftersom att topparna fortfarande är rätt rena. 



Bilden här nedanför är hur håret ser ut efter att ha blivit tvättat enligt balsammetoden. Rent och fräscht. Jag provade de senaste veckorna ett nytt balsam som jag tänkte kunde fungera som tvättbalsam (änglamarks balsam). Men det gjorde inte alls så rent som jag ville och jag hade svårt att få ut det ut håret. Så nu har jag gått tillbaka till Coop X-tra balsamet och så varierar jag mellan olika vårdande balsam i topparna (mest beroende på vilken doft jag vill ha). 


Jag är otroligt nöjd med balsammetoden och det fungerar ju olika för alla, men jag vill gärna se att fler provar det eftersom att det ökar medvetenheten om vilka ingredienser som finns i våra produkter. Nu vet jag också att vill man vara ännu mer naturlig så finns det andra alternativ men jag har valt att fortsätta som jag gör. Äggtvätt och bikarbonat ska fungera bra också. 

För att hålla mitt hår i trim har jag nu även köpt en frisyrsax från Kicks så att jag kan toppa håret själv när jag känner att det behövs. Eftersom jag toppade mig sist i december så började jag se kluvna hårtoppar i april (därav inköpet av saxen). Genom att klippa av alla jag kan hitta och trimma lite grann så känns håret mycket bättre. När jag tittar tillbaka på äldre bilder ser jag verkligen hur slitna mina toppar var. Jag vill fortsätta spara håret långt, men jag ska ta hand om mina toppar bättre nu. 

3 comments:

  1. Ditt hår ser verkligen jättefint ut! Verkligen! Jag önskar att balsammetoden funkade för mig, men men.

    kram på dig!

    ReplyDelete
  2. Vad fint hår du har, shit!

    svar: Tack så mycket, haha :D Måste dock beställa färg och färga om det asap!

    ReplyDelete
  3. Jag håller med dig om att folk borde prova det, just för att man blir mer medveten om vad man stoppar i håret! Jag skulle gärna vilja bli ännu mer "naturlig" och skippa balsam helt (eller kanske variera, ibland balsam och ibland bara naturliga ingredienser) men jag har inte kommit på något som funkar bra ännu.

    Örthårfärgen som jag använde fick mig verkligen att inse hur mycket skit vanlig hårfärg innehåller! Det är bara synd att det inte fungerade så bra.. Det finns ju andra märken som jag skulle kunna pröva, men Sante är den enda jag lyckats hitta i nån butik här i stan. Så allt annat skulle jag vara tvungen att beställa.

    ReplyDelete