Monday, March 5, 2012

Min hårrutin just nu


Jag fick en fråga av Maya vilka balsam jag använder så därför tänkte jag skriva ett litet inlägg om min hårrutin som jag har just nu (det vill säga hur jag tvättar mitt hår).

Till att börja med så försöker jag tvätta mitt hår så sällan som jag kan. Det blir oftast 1-2 gånger i veckan. Med balsammetoden så håller sig mitt hår fräscht längre än det gjorde när jag använde schampo och just därför känns det onödigt att tvätta håret mer än vad som behövs. När jag tvättar mitt hår använder jag som sagt balsammetoden och det här är de balsam jag använder just nu.

X-tra Balsam
Detta balsam finns att köpa på nästan alla Coop-butiker och det kostar ca 10kr. Det är ett billigt balsam som jag tidigare i min uppväxt inte gillade eftersom att det inte blev lika lent som andra balsam. Det fungerar utmärkt nu som ett tvättbalsam. Detta balsam använder jag istället för schampo och jag masserar in det i hårbotten precis som man gör med schampo. Det är extra viktigt att verkligen ge sig själv en hårbottensmassage eftersom att smutsen lossnar från hårbotten och från hårstråna då. Eftersom det är så billigt så drar man sig inte för att kladda på lite extra i håret. Ibland blandar jag även ut det med lite vatten i en tom flaska och skakar om. Detta gör att man kan få lite mer "lödder" och det blir enklare att massera in. Men gör man enbart detta så tvättar det inte lika bra, så jag brukar ta båda balsam direkt från flaskan och utblandat när jag tvättar håret. Har jag haft en hårinpackning (kokosolja eller olivolja) så kladdar jag oftast på balsam innan jag går in i duschen. Detta för att det ska få verka direkt på oljan. Blöter man håret så lägger sig vattnet runt oljan och det är lite svårare att få bort (men det går det också).


Garnier Respons Balsam Avocado Oil & Shea Butter
Det här balsamet är inte lika lätt att hitta som X-tra balsamet, men jag har köpt mitt på Coop Forum (största Coop-butiken vi har i stan). Den finns nog på Ica MAXI också om jag minns rätt. Priset ligger någonstans mellan 20-30 kronor. Detta balsam har både avocadoolja och sheasmör i blandningen och det gör att balsamet är mer vårdande än X-tra balsamet. Det här balsamet brukar jag alltså använda som ett vårdande balsam. Efter att jag har masserat in X-tra balsamet i hårbotten brukar jag ta detta balsam och krama in i längderna på mitt hår. Sedan brukar jag snurra upp håret i en knut på huvudet så det inte är i vägen när jag tvättar kroppen. När jag känner att mina balsam har fått verka tillräckligt länge så sköljer jag ut dem ordentligt och masserar lite extra i hårbotten. Det är verkligen superhärligt att massera! Som avslutning brukar jag ta en liten klick av det här balsamet i mina längder och speciellt topparna. Ibland sköljer jag bort det men andra gånger låter jag det vara kvar i håret och vara ett "leave-in" balsam.


Om jag tränar och blir svettig men det är inte dags att tvätta håret än, så brukar jag skölja igenom håret med vatten bara. Det gör att håret fortsätter se fräscht ut i några dagar till tills jag vill tvätta det med balsam. Man blir ju trots allt bara svettig och svett löses ju upp med vatten (svett är ju i princip bara vatten) så det känns onödigt att använda produkter fler gånger än nödvändigt. Ibland så sammanfaller ju träning och tvättdag och så tvättar jag håret som vanligt med balsam. 

När det gäller styling så försöker jag använda så lite produkter som möjligt och oftast så använder jag inte produkter alls. Ju mer man använder desto mer måste man tvätta håret för att få bort det, så jag försöker hålla det till ett minimum.  Håret blir ändå så glansigt och härligt av allt balsam för mig så det känns ibland lite jobbigt att he i saker i håret. Jag provade i helgen dock att göra ett socker-spray som fungerar som hårspray. Jag kommer att göra ett nytt inlägg om det snart. 

Det blev en rätt utförlig förklaring men jag hoppas det var intressant läsning! 

5 comments:

  1. Garnier balsamet, innehåller den protein?

    sv: ja, det är verkligen synd att du inte kan komma :/

    kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Från vad jag kan se (min kunskap är begränsad när det gäller proteiner), så innehåller det inte proteiner.

      Delete
  2. Svar: Åh, tack! :D
    Det bästa med att rita regelbundet - och självklart spara gamla teckningar - är att se hur man utvecklas, ibland glömmer man bort det och tycker att man är så fruktansvärt dålig på det. Så plockar man fram en lämplig gammal teckning, skrattar ev. lite åt hur man tecknade då, och så är man glad igen. ;)

    Jag använder också coop balsamet som tvätt, är så GLAD att de bytte "doften" (borde heta stank), det luktar så mycket bättre nu än förr. Någon gång ibland använder jag mig av garant's såklart, superbra balsam som liksom löddrar lite nästan - lättfördelat och håret blir riktigt mjukt och fint.
    Förr använde jag mig av garnier fructis grapefruit extract - helt klart en favorit men sen jag fick veta att garnier (l'oreal) använder sig av djurförsök slutade jag med det. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men precis! :D

      Jag minns från när jag var mindre att doften inte var så rolig, och som du säger så luktar den ju faktiskt gott nu! Jag har inga problem alls med doften nu :)
      Hm.. det visste jag inte!

      Delete
  3. Jätte intressant! :D Jag vill pröva på balsammetoden i sommar!

    ReplyDelete