Saturday, March 3, 2012

Mandelsmör


Mandelsmör var något som jag upptäckte i början av hösten och jag är fortfarande kär i det. Det är superenkelt att göra och jag tänkte här gå igenom hur man gör med lite förklarande bilder. 

Det här behövs:
1 påse sötmandlar
1 matberedare (med knivar) (eller en superstark mixer, eller något liknande)
lite salt
eventuellt lite olja


Börja med att rosta hälften av mandlarna. Jag lade dem i en liten plåt och satte dem i ungen i ca 15 minuter ca 200°C.  Under tiden kan man förbereda matberedaren och hälla i resterande mandlar. När mandlarna har blivit tillräckligt rostade häll då också i dessa i matberedaren. Det är viktigt att de fortfarande är varma när du gör detta. Jag brukar göra det på en gång efter att jag tagit ut dem ur ugnen.
Starta sedan matberedaren.

Nötterna kommer nu att bli mixade till smulor och det man gör är helt enkelt att fortsätta köra matberedaren. Tillslut kommer mandlarna att klumpa ihop sig lite och gärna trycka upp sig mot kanterna. Då är det bara att stanna matberedaren och använda en sked för att röra om och ta ned det som trycks mot kanterna.

De krossade mandlarna trycks upp mot väggen i matberedaren.


Mandlarna är ordentligt mixade nu och börjar klumpa ihop sig lite.

Man får ha tålamod när man gör mandelsmör, det tar nämligen tid (ca 20 min). Man får stanna stup i kvarten känns det som och röra om och ta ned det som tryckts ut mot väggarna. Men om man håller ut får man tillslut ett toppenresultat. 

Här har mandlarna verkligen börjat att klumpa ihop. 

Efter ett tag har de mixat ihop sig så pass mycket att klumparna börjar bli släta.

När man mixar mandlar som är varma så kommer mandlarna tillslut att avge den naturliga olja som finns inuti dem. Det tar ett tag, men ju mer man mixar desto mer olja kommer tillslut att komma ut. Vill man att det ska gå lite snabbare kan man hälla ned lite olja (valfri sort) för att snabba på det lite. Dock så är den sista delen när oljan kommer ut också den snabbaste. Det tar tid att komma till det här stadiet, men det är väldigt roligt att se hur det förändras när man kommer hit. 

Oljan har börjat komma ut ur mandlarna och det börjar likna en "smörig" konsistens. 

Mandelsmöret är färdigt.
Mixa mandelsmöret till en konsistens du gillar. En del kanske gillar lite tjockare och andra lite lösare. Vid det här läget är det inte en bra ide att röra om för mycket eftersom väldigt mycket kommer att fastna på din sked. Men smaka ändå och försök känna på konsistensen. Här brukar jag lägga till en nypa salt eller två för att få en liten saltig smak på smöret. När konsistensen och smaken är som du vill ha det så är det klart! :D

Hemmagjort mandelsmör.

Vad använder man mandelsmör till? 
På samma sätt som du använder jordnötssmör, på mackor med pålägg. Jag kommer senare att göra ett inlägg med goda mackor och kombinationer man kan göra med mandelsmör.






8 comments:

  1. Det ser jätte gott ut! Ska visa mamma nu. ^^

    ReplyDelete
  2. hej! hittade din blogg igår och har kollat runt i arkivet och sett att du använder bm, ditt hår har verkligen blivit så otroligt fint nu efter bm. eftersom jag liksom du använder mig av endast balsam skulle jag bli så glad om du kunde berätta vilka balsam du använder, både tvätt och vårdande :) tack på förhand mvh maya

    ReplyDelete
  3. Wow, nom!! Jag önskar vi hade matberedare hemma! :(

    ReplyDelete
  4. Gud vad sugen jag blev! Undrar om jag har en tillräckligt bra matberedare, för jag vill verkligen prova.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Det här är det mumsigaste jag någonsin gjort!!! Tack tusen miljarder gånger för att du delade med dig av detta recept. Godaste

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh va roligt att du gillar det! :D Visst är det gott! :D

      Delete
  7. Hej, skall testa göra på skalade mandlar (blötlagda-skållade) då jag blir dålig av skalet...få se om det funkar :)

    Tack i alla fall för att du delar med dig!

    ReplyDelete