Tuesday, March 13, 2012

Mandelsmör som pålägg

En god frukost. 
Jag skrev förra veckan om hur man gör mandelsmör och nu följer jag upp det inlägget med hur man kan variera det som pålägg. Mandelsmöret är ungefär som jordnötssmör i konsistens, lite tjockt och fastnar i gommen om du trycker upp det dit. Det har dock en annan smak än jordnötssmöret (hurra!) och jag tycker det passar till det mesta faktiskt. Mandelsmöret blir så salt som man själv vill beroende på hur mycket man tillsätter när man gör det. Jag brukar inte göra mitt mandelsmör så salt, men har ändå i en nypa för att det ska få lite sting. 



Den godaste kombinationen jag har provat hitills är kallad Renergy Breakfast Sandwich. Min pojkvän tränar kamsport och det han som via Rener Gracies video som upptäckte mandelsmör. Rener Gracie tränar Brasiljansk jiu jitsu och därför har han satt ihop den här mackan som är full av energi. Ni kan spana in videon här nedanför. 


Rener Gracies energimacka har dessa ingredienser: Rostat grovt bröd, mandelsmör, avocado, spenat (lätt stekt) och grönkålsschips.  När vi gör mackan så brukar vi ta rostat bröd (valfri sort), mandelsmör och avokado. Ibland har vi spenat på och andra gånger inte. Grönkålschips är något som inte verkar finnas i sverige och som vi har skippat helt. Huvudpoängen med denna macka för mig är mandelsmöret och avokadon som passar otroligt bra tillsammans!

Renergy Brakfast Sandwhich


Något som gör det ännu godare är faktiskt att rosta brödet. Då "smälter" mandelsmöret lite och det blir extra gott.

Förslag på påläggskombinationer
(utgår från en brödskiva och mandelsmör)
  • Keso, paprika
  • Alfa alfa groddar
  • Ost och pålägg (tomat, gurka, paprika osv)
  • Skinka och pålägg (tomat, gurka, paprika osv)
  • Ost och bananskivor
  • Allt ni kan komma på och vill prova!~ 




No comments:

Post a Comment