Tuesday, February 28, 2012

Hårutmaning: Färdig!

Från mitten av januari till mitten av februari hade jag en hårutmaning; nämligen att ha håret uppsatt varje dag. Det var faktiskt en utmaning för det är lite pyssel med det. Många dagar blev det dock att jag bara satte upp håret i en sockbun eller en inbakad fläta. Här kommer ändå lite nya bilder på de frisyrer jag gjorde. Vill ni spana in andra frisyer så kan ni kolla de tidigare inläggen: 1 2, 3,


Dag 14: En fiskbensfläta ( i alla fall slutdelen av flätan)


Dag 15: två tvinnadeflätor som läggs över huvudet.
En dålig bild men det var den bästa jag tog den dagen. 


Dag 16: En utbakad fläta som hålls på plats med en penna.


Dag 18: Sock bun
Dag 19: Crown braid.
Dag 20: Inbakad fläta.


Dag 21: En Zick-Zack fläta.
Dag 22: Inbakad fläta.
Dag 23: Sock bun
Dag 24: Sock bun
Dag 25: Utbakad fläta
Dag 26: En enkel knut
Dag 27: Tvinnad fläta
Dag 28: Tvinnad fläta


Dag 29: En snurrad knut




Hela listan med frisyrer:
Dag 1: Vanlig fläta
Dag 2: Dubbla flätade knutar
Dag 3: Femfläta.
Dag 4: Snurrad/tvinnad fläta (rope braid)
 Dag 5: Två utbakade flätor som går ihop till en fläta som sedan fästes bakom örat.
Dag 6: En sock-bun.
Dag 7: Tre flätor på varje sida som man sedan lägger över huvudet och sätter fast med hårnålar.
Dag 8: En enkel frisyr. Håret är uppsnurrat och hålls fast med två klämmor.
Dag 9: Två utbakade flätor där ändarna har korsats och satts fast med hårnålar.
Dag 10: En utbakadfläta som sedan har lindats runt hårklämman.
 Dag 11: Sock-bun
Dag 12: Sock-bun
Dag 13: En utbakadfläta som går runt huvudet och sedan satts fast med en hårklämma.
Dag 14: En fiskbensfläta
Dag 15: två tvinnadeflätor som läggs över huvudet.
Dag 16: En utbakad fläta som hålls på plats med en penna.
Dag 17: En inbakad tvinnad fläta.
Dag 18: Sock bun
Dag 19: Crown braid.
Dag 20: Inbakad fläta.
Dag 21: En Zick-Zack fläta.
Dag 22: Inbakad fläta.
Dag 23: Sock bun
Dag 24: Sock bun
Dag 25: Utbakad fläta
Dag 26: En enkel knut
Dag 27: Tvinnad fläta
Dag 28: Tvinnad fläta
Dag 29: En snurrad knut
Dag 30: Bleak House v2


Det känns bra att ha provat på det här. Det har varit väldigt skönt att få bort håret från axlarna och nacken. Det har till och med blivit så att även nu har jag håret uppsatt på ett eller annat sätt varje dag, det kommer med naturligt nu och är inte håret perfekt när jag har det nere vill jag hellre ha det uppsatt. Det har dessutom blivit väder för min svalare jacka som är gjord av ull och då är det kört att ha håret utsläppt. Håret tovar sig på en gång när det ligger mot jackan och det är inte roligt när man ska någonstans och vill vara lite snygg i håret.

Blev håret slitet av att ha det uppsatt?
Nej, jag känner och ser inte att mitt hår har blivit mer slitet. Jag har försökt variera frisyr så att det inte ska få statisk nötning på något ställe. Det är ofta det som är boven när man sätter upp håret ofta. Har man samma frisyr och en gummisnodd på samma ställe varje dag så kommer det att nöta. Ett tips är att inte använda gummisnoddar med metallbitar eftersom metallbitarna nöter rätt mycket. Jag köper helsvarta gumisnoddar utan metallbit på apoteket (30 kr tror jag). För flätor använder jag små genomskinliga gummiband som finns att köpa på bla Kicks och H&M.

Har ni frågor eller något så är det bara att kommentera! :D 

3 comments:

  1. Måste lära mig att göra några av dessa frisyrer. Mitt hår är så långt och jag måste bli av med det när jag jobbar. Pennfrisyren var väldigt intressant!

    kram

    ReplyDelete
  2. sv: jag har svårt att göra inbakade flätor så det kommer nog bli lika svårt med att göra utbakade. Ja, gör det! Det vill jag se :D

    kram

    ReplyDelete
  3. Åh vad många roliga frisyrer du hittar på! Jag kan äntligen också göra lite, men just flätor skulle jag verkligen behöva öva på. Så fint! :)
    På tal om hårsnoddar utan metall, så finns det superbra sådana på lindex att köpa i set. 10 st för ca 20 kr, och då finns det flera färger att välja på, samtidigt som man får flera olika storlekar. Jättebra! :)

    Svar: Jag hoppas på det, längre än jag haft på flera år nu i alla fall :)

    Tack så jättemycket! Jag har kikat runt lite på din blogg och gillar verkligen det jag ser att du tecknat, och du verkar vara en hejare på grafisk design (syftar på headern du gjorde med ett porträtt, så bra harmoni i det hela!). Själv avskyr jag nästan att teckna efter referens för då blir jag påmind om hur dålig jag är på det, jag har inte tålamod. ;D

    ReplyDelete