Saturday, January 28, 2012

Utmaning: ha håret uppsatt i en månad

Ja, hur har det gått med min hårutmaning som jag pratade om förra veckan?
Det har gått bra måste jag säga. Här kommer en liten (rätt stor) uppdatering med bilder på frisyrer jag provat.



Dag 4: Snurrad/tvinnad fläta (rope braid)


Dag 5: Två utbakade flätor som går ihop till en fläta som sedan fästes bakom örat. 

Dag 6: En sock-bun. 
Eftersom jag har gjort hela inlägg om sock-bun så lägger jag inte upp någon bild.

Dag 7: Tre flätor på varje sida som man sedan lägger över huvudet och sätter fast med hårnålar.

Dag 8: En enkel frisyr. Håret är uppsnurrat och hålls fast med två klämmor. 

Dag 9: Två utbakade flätor där ändarna har korsats och satts fast med hårnålar. 

Dag 10: En utbakadfläta som sedan har lindats runt hårklämman. 

Dag 11: Sock-bun
Dag 12: Sock-bun

Dag 13: En utbakadfläta som går runt huvudet och sedan satts fast med en hårklämma. 


Imorgon blir det två veckor och halva utmaningen avklarad. Med lite fantasi så har det gått väldigt bra. De dagar då fantasin tryter så har håret hamnat i en sock-bun eftersom de är så enkla och samtidigt snygga. Dag 8 var också en lat frisyr, men då var jag mest bara hemma och latade mig. 

Något man ska tänka på om man vill ha håret uppsatt många dagar i streck är att inte ha strama frisyrer som drar i hårbotten. Ha hellre lite lösa frisyrer som ändå håller ditt hår uppe. Variera också uppsättningen så håret inte slits av det som håller uppe håret. En hästsvans på samma ställe på huvudet under en lång tid är till exempel inget jag rekommenderar. Variation förnöjer! 

En del kanske undrar, varför ha håret uppsatt när man har sparat ut det långt och fint? En av anledningarna till att jag sätter upp mitt hår nu när det är långt är faktiskt för att jag kan och vill. Jag kan äntligen göra coola frisyrer och flätor utan att mitt hår är för kort.  :) 












10 comments:

  1. OH, I love the things you do with your hair! I can't wait to have long hair someday!

    ReplyDelete
  2. Jättefint, jag gillade Dag 5 och 10. Du passar i flätor.

    Ja angående Ayurveda så finns det 3 typer och 3 olika sätt att äta beroende på om man behöver "liva upp sig eller tona ner sig". Finns olika sidor på internet som man kan svara på frågor så räknar den ut vilken typ man är. Inte helt 100%. Då finns böcker men testa att google på ayurveda. Kolla gärna min ayurveda kategori också. De första inläggen längst ner förklarar en del om tankesättet.

    ReplyDelete
  3. Åh, så fina! Jag ska pröva att göra "dag 13" någon dag (även om jag inte har så långt hår)! Jätte fina! Du måste ha fått komplimanger av folk!

    ReplyDelete
  4. sv: Precis!

    Å nu när jag äntligen kommer ihåg det. Har du något tips om kliande hårbotten? Mitt hårbotten kliar så förfärligt och det har gjort det i x antal månader. Jag såg på Lush att de har något som heter Snak Oil som ska vara bra för torrt hårbotten, har du någon kommentar på det?

    kram

    ReplyDelete
  5. sv: Jo, jag är extremt torr hårbotten och ibland kan jag inte sova för att det kliar så mycket. Jag vet inte alls hur jag ska göra. Kanske jag kan prova den där gelen du använder. Annars så kanske jag provar den där Snake Oil. Fast det står att man ska använda ett speciellt schampo till maximal effekt....hm....

    Jag har bara använt den en gång så jag kan inte riktigt säga. Den löddrar inte så mycket och jag tror att jag inte riktigt fick ut allt. Den luktade väldigt gott dock!!

    Tack för tipset :)

    kram

    ReplyDelete
  6. sv: Det kan ju jag göra, men det vill jag helst inte. Men kanske kan prova det du tipsade om. Jag vill länka dig Snake Oil så du kunde se vad det är för något, men det går inte kopiera länken. Men här är ingredienserna och info om den:

    Snake Oil

    Detta är en fenomenal olja mot torr hårbotten och mjäll med tea treeolja, lavendel och pepparmint som går till angrepp mot mikrober och jästsvampar som slagit rot i din hårbotten och får den bete sig mycket märkligt (som att falla i bitar och landa på din svarta tröja). Låt den smälta i handen och massera in i hela hårbotten - låt verka tjugo minuter - eller över natten - och tvätta därefter håret med Soak n´Float schampokaka för maximal effekt. Det fungerar.

    Ingredienser: kakaosmör (Theobroma cacao), sheasmör (Butyrospermum parkii), alkannaextrakt (Alkanna tinctoria), pepparmintolja (Mentha piperita), lavendinolja (Lavandula hybrida), tea treeolja (Melaleuca alternifolia), *geraniol, *limonen, *linalol, parfym

    Så vad tycker du om produkten? Nått att ha?

    kram

    ReplyDelete
  7. sv: Så den kanske är värd att köpa? Jag ska förbi Lush på fredag så jag kanske ska köpa den. Då behöver jag kanske inte köpa det där schampot då. Tack och lov! Har du Lush däruppe?

    kram

    ReplyDelete
  8. Oh the name of the app is "day one"!! App store has like a billion different apps like this but i find that this is the most user-friendly one. The only thing missing is having the action so add pictures... but i guess that's what the blog is for. :D

    ReplyDelete
  9. sv: Förhoppningsvis så får ni en lush butik där uppe. Det vore ju toppen!

    Tack så mycket!

    kram

    ReplyDelete
  10. Åh vad roligt med lite tips! Jag har också jättelångt hår och tycker ibland att det är svårt att göra något med det, det är ju så långt!

    ReplyDelete