Thursday, January 19, 2012

Torsdagstema - Gammal och ny




Denna vecka beslöt jag mig för att pröva på torsdagstemat, en utmaning som flera illustratörer och bloggare har varje torsdag. Temat för denna vecka var "Gammal och ny".  

Min hastigt gjorda teckning visar en gammal kamera och en ny kamera. Båda fungerar utmärkt med är idag ändå klassade som "gamla kameror" (även den som jag räknar som ny) trots att de inte är så gamla. Det finns en sådan hype idag om att man ska ha den nyaste och allra bästa kameran. Men min fråga är verkligen om det är kameran som gör fotografen? Sedan är frågan hur stor skillnad det egentligen är mellan kamerorna. Alla kameror har samma basfunktioner, det man behöver och använder när man fotograferar. Spelar det verkligen roll om du har den nyaste modellen?  De två kameror jag har just nu, de ser rätt lika ut och jag använder samma inställningar när jag fotograferar. Skillnaden är att den ena kameran har film och den andra är digital. 
Nikon F65 kom ut 2001. Canon EOS 450D kom ut 2008.
Jag gillar mina kameror oavsett om de är nya eller gamla så länge de ger mig de bilder jag vill ha. 


Fler bilder på samma tema är samlade i nollfemnolltvå. Kika gärna in där! 



2 comments:

  1. sv: Tack snälla du! Jag ville verkligen få det att fungera! Men tyvärr :/ Jag får kika efter några sånna schampon då helt enkelt och hoppas att det funkar bättre.

    Aha, hurven! Då har jag lärt mig något nytt! Va kul!

    Å grattis!!!! Om du nu inte sett min kommentar på facebook! Hur känns det??? Fått nått fint?

    kram

    ReplyDelete
  2. jaa, kameror både gamla och nya har sin charm. Härligt!

    ReplyDelete