Tuesday, January 10, 2012

Sock-bun/Dount bun


Nu har jag äntligen provat att göra en såkallad dount eller kallad sock-bun. Detta är en sock-bun gjord med en socke. Att köpa en dount kändes onödigt och den socke jag använder funkar perfekt. Den första socken jag provade med var lite för stor och håret hölls inte på plats. Men den andra socken jag provade var tajtare och håret hålls nu på plats enbart med hjälp av socken. 

Först sätter jag upp håret i en hästsvans och sedan tar man den ihoprullade socken och snurrar fast ändarna runt soccken. Sedan rullar man socken nedåt mot huvudet och tvinnar in håret runt socken. För att få håret att sitta tajtare runt socken håller jag emot samtidigt som jag rullar. 
Här är en enkel video som visar ungefär hur jag gjorde: 

Jag får be Cheryl ta några snyggare bilder på frisyren åt mig. :) 

11 comments:

  1. Va fint! Sover du med den där frisyren under natten så får du fina lockar nästa dag. Fast det beror väl på om du fuktar håret innan, annars så kanske de inte blir så bra lockar. Har du sett den videon förresten? Hur man lockar håret med en socka.

    kram

    ReplyDelete
  2. sv: Precis! Hur ska jag klara mig? Borde göra chips och popcornförbud också men då dör jag väl! Hahaha. Jag kan tänka mig det. Så var det när jag slutade med kaffe. Superjobbigt. Varje gång jag kände kaffesug så fick jag dricka vatten, eller hitta något annat att dricka som inte var kaffe.

    Just det, vilket datum var det nu igen? Jag vet att vi pratade om du var vattuman eller inte. 19 januari? Förlåt att jag inte minns!

    Jag provade den utan att fukta håret så det gick inte så bra med lockarna, men det var skönt att sova med! Men jag fick inte min att se så fin ut som din. Jag och frisyrer :/

    kram

    ReplyDelete
  3. sv: Å te! Jag älskade att dricka svart te, men jag har slutat med det. Dricker jag te är de örtte eller grönt te och jag tycker inte så mycket om de. Men varmt honungsvatten är jättegott!

    Jag tänkte skriva den 20:e men ångrade mig eftersom vi pratade om du var eller inte var vattuman (20 jan - 18 feb vattuman). Så då skrev jag 19:e. Jag måste lära mig att lyssna på min magkänsla! Attans! Hur känns det då? Att du snart fyller år? Längtar?

    Jo jag vet, men jag vill vara bra på en gång! Hhahah tålamod nada! Jag brukar ofta ha mitt hår uppsatt i två flätor. Men jag ska prova göra en edwardian frissa snart.

    kram

    ReplyDelete
  4. sv: aaa en sann te älskare!

    Vänta nu, du är 88:a va? Eller har jag fel? FÖRLÅT! Ålder kan vara känsligt! När jag var yngre vart jag arg om folk trodde jag var yngre nu blir jag superglad! Men du ser ju ung ut!!! Jag kan inte tänka mig att jag ska bli 21. Jag känner mig fortfarande som 17 år ^^

    Eller nja, det heter väl gibson frissa egentligen, men det var under edwardian tiden (jag ber nu att jag har rätt) Den ser ut så här: http://www.google.se/imgres?q=edwardian+hairstyles&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1366&bih=582&tbm=isch&tbnid=0nb575rQj9k_kM:&imgrefurl=http://www.beauty-and-the-bath.com/gibson-girl-style-updo.html&docid=EBkMmV5hEAhT6M&imgurl=http://www.beauty-and-the-bath.com/image-files/gibson-girl-updo-hairstyle-01_fs.jpg&w=275&h=362&ei=LGcMT8PAF6eQ4gT2ueCeBg&zoom=1&iact=hc&vpx=878&vpy=214&dur=5816&hovh=258&hovw=196&tx=124&ty=167&sig=103759454965869322156&page=1&tbnh=114&tbnw=87&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:17,s:0

    modern version ^^

    Ja det märks och du är så duktig! Måste öva så jag också blir duktig :)

    kram

    ReplyDelete
  5. sv: Puh, vilken tur! ^^ Hehe, ehm jag kanske strävar lite efter det, eller njaa...jag vill bara inte sträva efter att se äldre ut! Jag borde också ta hand om min kropp bättre, det är därför jag ska börja med yoga. Fixade en matta idag, så ska börja yoga imorron om allt går för sig. Det är sant. Man känner sig nog lite mera vuxen när man får barn tror jag ^^

    Jag ska försöka. Men jag är så dålig på att ta bilder. De blir aldrig bra. Det är ju det tyvärr!

    kram

    ReplyDelete
  6. sv: Ahaha! Nej men jag försöker verkligen (och det är verkligen svårt för mig) att äta bättre. Bli mer hälsosam och börja träna - därför yoga. Jag dricker nu minst 2 liter vatten om dagen, vilket jag inte gjorde förra året. Jag för till och med en matdagbok för att se vad jag stoppar i mig och de ser inte bra ut ska jag säga. För mycket snask och för lite nyttigheter :/

    Jag förstår vad du menar!

    Å, det är inte problemet att ta själv utan att min kamera är inge vidare :/

    kram

    ReplyDelete
  7. Tjusigt! Men, jag fattar inte riktig hur du gjorde...?

    ReplyDelete
  8. Det var ju smart, att använda en sock :) Inte för att jag riktigt fattade hur man skulle göra men ändå ;P

    Sv: Gud va kul :)Tack så jätte mycket :) Man vill ju inspirera :) SÅ jag hoppas du tar tag i penslarna igen o kör så det ryker :D

    ReplyDelete
  9. Jättefint du gjort med håret :) jag brukar också använda strumpor!

    Sv: Tack, min första riktiga follower på bloglovin :D (sen följer ju jag mig själv för det inte ska vara så ensamt)

    ReplyDelete
  10. sv: Gjorde du? Ja, det kan vara lite jobbigt faktiskt, men jag ska försöka i alla fall.

    AHAHAHAHAH attans då! Ja du, jag vill så gärna äta något sött nu så du anar inte. Det hjälper ju dock att vitaminbjörnarna är som godis, annars hade de varit riktigt kört tror jag. Fast man får bara ta två björnar om dagen. *gråt*

    Den är superbra om man ska t.ex. ta bilder på naturen, men annars....dålig :/ Var man rik så hade man väl köpt en bra kamera ^^

    kram

    ReplyDelete