Friday, January 27, 2012

Långt hår

Att ha långt hår är det många som drömmer om och jag har märkt att det är många som kommer till min blogg efter att ha sökt på google efter ricinolja. Det har ju skrivits om ricinolja i tidningarna den senaste månaden (mest känt är aftonbladets artikel om laxermedel i håret) och det verkar vara en fluga som många vill pröva. Jag själv använder ricinolja nu för att se om det har någon effekt på håret men jag har redan rätt långt hår och jag är inte säker på att jag kommer märka någon skillnad. Jag återkommer såklart om ett tag när jag har en längre tidsperiod att skriva om.

Mitt nytvättade hår efter en ricinoljebehandling och inpackning med kokosolja. 
Men om man vill ha långt och friskt hår finns det också fler saker man kan tänka på. Ricinolja är bara en sak som sägs kunna hjälpa ditt hår att växa. Här kommer lite tips till håret:

  • Massage för hårbotten. Att massera sin hårbotten ska tydligen stimulera hårsäckarna och öka blodcirkulationen. Jag vet inte hur mycket det hjälper, men det är väldigt skönt! 
  • Använd inte stylingverktyg med hög värme. Det finns en anledning till att det finns värmeskydd för platt- och locktänger. Det är nämligen inte bra för håret att utsättas för hetta och även om du har ett värmeskydd så kommer håret ändå att påverkas. Bäst av allt är att sluta med värmestyling. 
  • Gör hårinpackningar. Då menar jag hårinpackningar som går in på djupet. Olivolja, kokosolja, arganolja, honung med mera. Det ska vara riktiga oljor och inte något som till exempel Moroccan Oil som knappt består av olja (utan mest bara silikoner).
  • Skydda ditt hår från yttre påfresningar. Tovor och slitage, värme och kyla, påverkar dina toppar. Skydda ditt hår från stickiga tröjor och halsdukar som gör att det tovar sig genom att sätta upp håret. Skydda håret med en mössa när du är ute i kylan.
  • Vill du vara extra vänlig mot ditt hår rekommenderar jag balsammetoden. Där undviker man ämnen så som sulfater (som torkar ut håret), silikoner och mineraloljor. Eftersom nästintill alla schampon innehåller sulfater tvättar man håret med balsam istället. Läs mer i min kategori balsammetoden
  • Gå inte till frisören så ofta. Toppa bara håret när det behövs. Håret växer inte så fruktansvärt snabbt att man behöver toppa det var 6-8 vecka (om man nu inte har en frisyr man vill hålla på samma längd hela tiden). Det tar lång tid att spara ut håret, men det tar längre tid om man toppar det oftare. Såklart ska man inte gå runt med kluvna hårtoppar utan klippa när det behövs. 
Att få långt hår går inte på ett kick men genom att ta hand om sitt hår ger man det en bättre chans. Jag har ingen utbildning inom hår eller liknande så det här är bara mina tips och saker jag har hört och rekommenderar. För långt hår krävs det tålamod och i bilden nedanför kan ni se min hårresa från december 2008. Under den här tiden har jag klippt/toppat håret 3 gånger (februari 2009, juni 2010, december 2011). 




Att ha långt hår är riktigt roligt tycker jag och det blir ännu roligare när man tar hand om det ordentligt. 
Har någon en fråga är det bara att lämna en kommentar! :) 



3 comments:

  1. Vad jag gillade med balsammetoden var att håret inte blev så statisk, vilket mitt hår är nu när jag tvättat med fructis schampo. Attans. Men nu har jag köpt Weleda schampot du rekommenderade mig. Jag blev först osäker på om det var rätt dock för det stod schampo och body wash, och du hade skrivit baby schampo. Men jag frågade i kassan och hon sa att det var rätt. Nu hoppas jag på bra resultat.

    Jag har också bara sett några och jag vill också se flera nu! AHAHAHAHA! Vilka har du sett då?

    kram

    ReplyDelete
  2. sv: Spirited Away är min favvo film med Ghibli. Jag har sett alla som du sa förutom Princess mononoke. Du måste bara se Ponyo, den är verkligen jättesöt!

    Va bra! A tack så mycket! :D Tror du håret fortfarande blir lika statisk med detta schampo? Jag brukar alltid ha balsam i topparna. Alltid! Va bra att den är dryg! Det gillar jag!

    kram

    ReplyDelete
  3. sv: Då får vi helt enkelt hålla tummarna för det :)

    Ja, när du får tid så se den !! ^^

    kram

    ReplyDelete