Saturday, January 21, 2012

Gårdagen


Igår blev jag ett år äldre och det firades med lunch på supergoda Sagami. Vi åt Sukiyaki och delade på en sushi tallrik. Förrätten var en sorts inlagd rättika och efter maten serverade de grönt te och frukt. Väldigt gott och mättande! Misosoppa ingår såklart också. :) 


På väg till blombutiken blev jag intervjuad av lokalnyheterna men min intervju kom inte med på tv. Antagligen för att de började sjunga i bakgrunden precis när jag skulle prata. Det var dock en rolig grej som fick mitt humör att gå upp. 


Iblombutiken införskaffades en ny azalea för de är så fina (och den förra skrumpnade ihop och dog). Sedan fotade jag loss med födelsedagsobjektivet som är ett makroobjektiv! Superbra present från min älskling!


Sedan bakade jag en tårta från Cheryls amerikanska kokbok. Kakan kallades Best Chocolate Cake Ever, och det var den! Det hade kunnat sluta med att vi inte haft någon tårta alls eftersom att jag hällde all smet i den vanliga sockerkaksformen när man (enligt boken) ska använda flera mindre formar. I ugnen var kakan väldigt sladdrig, länge, tills vi insåg problemet och sänkte värmen på ungen. Efter 1,5h var kakan klar! Amerikaner gillar saker som smakar gott och vi bestämde oss för att ändra på receptet eftersom att vi inte är lika stora fan av frosting som de är i USA. Vi hade bara frosting på utsidan av kakan och inte på alla lager innuti. Där hade vi istället vanlijkärm, banangrädde och jordgubbar. En supertårta! Den ser ganska vanlig ut, men chokladen var så intensiv! Helt galet gott! 






9 comments:

  1. Det verkar som du har haft det supertrevligt på din födelsedag! Härligt! Jag älskar blommor, men eftersom jag är pollenallergiker och känslig mot starka dofter så kan jag inte ha blommor hemma. Jag har dock en kaktus (en gång var de tre sen dog två *gråt*) och en apelsinplanta min farmor planterade! Yay!

    sv: Yay! Kul att du såg den! Vad trevligt att han hittat något du gillade utan att du hade sagt något om det!

    Säkert? Vill inte vara till besvär! Hmm...det är så svårt. Jag vet inte riktigt vad jag vill. Något simpelt men fint. Jag vill ha kvar bakgrunden, det är headern jag mest vill ändra. Har du några ideér?

    kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag hade verkligen en trevlig dag :) Haha, tur att det finns växter utan starka dofter ^^

      Ja, ja inga problem. :) Något simpelt och fint... det ska vi nog kunna ordna tror jag :) jag ska klura på ideer!
      kram!

      Delete
  2. I love the sushi picture! It looks amazing and somehow really textured. Happy birthday again! Wow, just looking at the cake makes me feel all full and sugar overwhelmed again.

    ReplyDelete
  3. Grattis på födelsedagen i efterskott! \0/

    ReplyDelete
  4. Jag har tänkt fråga dig ett tag nu men jag har alltid glömt bort det! Vet du några fler SLS-fritt schampon? Jag har en lista med några men de är allt för få. Vet du några fler ifrån Weledas? Eller några andra märken.

    kram

    ReplyDelete
  5. sv: Okej, Weleda finns det rätt mycket av här! Är alla Weleda schampon SLS-fritt eller bara de två du nämnt? Rainforest har jag provat, men de passade inte mitt hår alls :/

    Jag är inte medlem där så jag kan inte se den länken tyvärr :/

    JA! Jättegärna! Det vore toppen! Va glad jag blir! Tack så mycket!!!

    kram

    ReplyDelete
  6. sv: Har kollat och svarat! Tack så mycket!!

    kram

    ReplyDelete