Sunday, January 15, 2012

Ett nytt försök med ricinolja

Igår provade jag igen att använda ricinolja och tvätta ur den med enbart balsam. Det fungerade utmärkt!

Såhär gjorde jag:
  • Applicerade ricinolja i hårbotten. 
  • Lät verka önskad tid. Jag fastnade framför något spännande och det fick verka 1,5 timma.
  • Precis innan tvätt så kletade jag på/in balsam i håret över de delar som hade mest ricinolja (närmast hårbotten).
  • I duschen blandade jag lite balsam och vatten i en flaska som jag skakade. Jag hällde sedan blandningen i håret och masserade runt allt balsam i håret och lät det verka ett litet tag. 
  • Sköljde ur balsamet.
  • Applicerade balsam en gång till runt de ställen där det fortfarande kändes lite oljigt. Tog även i vårdande balsam i längderna och lät verka ett tag. 
  • Sköljde ut balsamet. 
Det behövdes en extra omgång balsam och lite tålamod för att låta balsamet verka. Att använda ricinolja när man har bråttom är inget jag skulle rekommendera (om man inte tvättar håret med schampo). Men för folk som kör med balsammetoden och vill prova ricinolja så fungerar det så länge man har tid för att tvätta håret.

Såhär fint blir håret efter att jag tvättade ut ricinoljan med balsam. Inte alls som förra gången jag provade och bara gjorde en gång med balsamet. Två gånger behövs alltså!

Något som jag tycker är väldigt faschinerande är hur längden på håret ser ut att variera beroende på vilken vinkel man har på kameran. Bältet sitter runt min midja och bilden till höger stämmer mer överens med hur långt mitt hår egentligen är. Intressant det där!

9 comments:

  1. Ja det är jobbigt att inte kunna sova, håller på laddar ner ljudböcker just nu iaf. Hoppas det funkar :)

    Riccin går inte ur mitt hår om det inte är med bikarbonat :(

    Det där med sock-bun låter häftigt. Kollar på videon nu. Det vore kul att testa :)

    Kram

    ReplyDelete
  2. Det är rätt många som har problem att få ur ricinolja med balsam, oavsett hur många omgångar och vad man blandar i balsamet (bikarbonat, honung). När jag kör bara ricin får jag ut det med en ensam omgång balsam, men nu senast blandade jag ricin med raps för jag hörde att det skulle vara lättare både att applicera och få ur.. då fick jag köra två omgångar balsam haha. Jag brukar he i oljan på kvällen och sova med det (en tshirt på huvudet för att skydda kudden) för att tvätta dagen efter :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är nog olika för alla. Vilket hår man har, vilket balsam man har, hur man tvättar. Härligt att det går på första försöket för dig :D

      Delete
  3. Superfint! Önskar att jag någon gång hade kunnat ha den där längden på håret.
    Sv: Vattnets hårdhet gör jättestor skillnad, men även luftfuktighet och liknande.

    ReplyDelete
  4. ja, det ser verkligen ut som två helt olika längder! lite knäppt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, allt beror på vinkel och hur nära personen som tar kortet står. Den första är tagen närmare och den till höger är tagen länge ifrån. Personen som tagit kortet är längre än mig också.

      Delete
  5. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på min fråga!
    Det var verkligen jätte snällt av dig, känns som något värt att prova :)

    ReplyDelete
  6. Tycker att det här inlägget var super bra. :) Ricinolja löper amok på svenska bloggar just nu så :D!

    Hoppas på att få vackert hår som du inom kort. Kör också på ricin. :)

    ReplyDelete
  7. Enligt Life-butikerna så står det på deras hemsida att det blir lättare att skölja ur oljan om man har fuktigt hår vid appliceringen då oljan inte är vattenlöslig och inte biter fast i håret.

    ReplyDelete