Saturday, January 7, 2012

Att skriva sin egen bok

Vi svenskar älskar att läsa och den populäraste julklappen var 2011 tydligen böcker. Jag älskar också att läsa. Något jag inte visste om böcker var hur svårt det är att få sin bok publicerad tills jag träffade Cheryl och Phong. De båda älskar att skriva och jag får läsa det de skriver. Det är som att ha privata författare. Jag styr inte alls över innehållet eller ämnena men det är ändå väldigt spännande att se vad som kommer fram ur deras fantasier. Just nu har båda två påbörjat nya historier och det är spännande att se dem växa fram. Det som dock är problematiskt är att få sin bok publicerad. Detta är ju ingen nyhet, men att det kunde vara så svårt hade jag ingen aning om. Har man ett manus skrivet på engelska och vill ge ut boken i Sverige så säger de nej. Svenska böcker ska vara på svenska. Därför skriver nu Phong sin nya historia på svenska efter att den tidigare berättelsen lockade bokförlaget men blev ratad då den var på engelska. Att publicera något på engelska är tydligen supersvårt. I USA måste man ha en agent som ska förmedla din bok till förlagen, du kan inte skicka in manuset själv. Så först måste man hitta en agent som är villig att ta in dig. Hade det varit lätt hade nog både Phong och Cheryl haft sina manus hos en agent, men bara den biten är svår. Hur det går för dem i framtiden får vi se, men jag vet att jag njuter av att läsa deras historier och det vore roligt om fler personer kunde läsa dem.

Eve And Forever by Cheryl Low


Ovan kan ni se en tänkt omslag som jag gjorde till Cheryls bok Eve And Forever som hon skrev för några år sedan. Att göra bokomslag är riktigt roligt och något jag verkligen skulle vilja ha som jobb. Bilden ovanför kommer dock att göras om eftersom den är uppbyggd av stock-bilder som man inte använda för försäljning. Även till deras nya historier vill de att jag ska sätta ihop framsidor åt dem. Det är väldigt roligt och ju mer man läser desto mer inspiration får man. Ett bra omslag säljer verkligen boken (i alla fall till mig) och det kan ofta höja boken till en högre nivå om omslaget ser professionellt ut. Man ska inte bedöma boken utifrån dess omslag, men tyvärr så gör nästan alla det. Min uppgift blir att göra snygga omslag till Phong och Cheryls böcker så att folk vill läsa dem.

4 comments:

  1. Åh ändå har läsningen minskat i Sverige läste jag! Men jag tycker också om att läsa! Det är mysigt! Sitta med en spännande bok och äta lite godis (choklad) och bara mysa. Åh jag saknar en spännande bok att läsa.

    Riktigt fint omslag! Du är så duktig!!

    kram

    ReplyDelete
  2. Oh, I love that cover so much. I wish I didn't, but I really do judge books by covers. When they have cliche or tacky covers I actually sit funny so it's not noticeable. I don't know why I care but I seem to.

    Thanks for writing about us! We're so happy to have you reading our stories and giving us feedback.

    ReplyDelete
  3. Svar: Hm, det kan vara så kanske. På videon jag kollade satte hon en snodd runt också och även några hårnålar, kanske nåt sånt?

    Jag tog flera bitar av mina leggings till min donut eftersom jag tyckte hålet blev lite stort, så kanske det kan vara så ja :)

    Lycka till! :)

    ReplyDelete