Friday, December 30, 2011

Ricinolja och balsammetoden


Igår gjorde jag ett försökt till med olja i håret. Topparna och längderna fick kokosolja och hårbotten fick ricinolja. De gånger jag tidigare har provat har jag tvättat ut det med SLS-fritt schampo och denna gång ville jag prova med enbart balsam. Tyvärr var jag inte så tålmodig och efter första tvätten med balsam så steg jag ur duschen. Håret är idag alltså fortfarande lite oljigt (se bild ovan). Jag har läst att folk rekommenderar att sätta in balsamet i torrt hår och att sedan tvätta det i 1-2 omgångar. Jag gjorde alltså bara en omgång och jag satte inte in balsamet i torrt hår. Jag tänkte nog att så farligt svårt är det nog inte att få ur. Men det verkar krävas mer än det jag gjorde. Nästa gång blir det en extra omgång balsam.

Nu när jag har provat att olja in håret några gånger så måste jag säga att jag verkligen gillar det. Det är kanske bara inbillning men det känns som att håret blir starkare på något sätt. Eller så är det den nya toppningen av håret som gör att det känns bättre. Jag vet dock att håret verkar gilla oljan och nu efter dagen är slut och flätorna uttagna (jag flätade ihop allt det lösa håret också) så är håret inte lika oljigt längre. Håret verkar ha sugit upp en del vilket jag ser som positivt.  Om ricinoljan har haft en effekt är svårt att säga då jag bara använt den tre gånger hitills. Men jag fortsätter så får vi se hur det går.

No comments:

Post a Comment