Friday, December 23, 2011

Mitt hår | v.6-7

12/8 2011

Mitt hår | v.6-7



Jag har tappat räkningen på vilken vecka jag är inne i nu med balsammetoden.
Anledningen till att jag tappat bort det är nog dels för att jag åkte på semester men också eftersom att håret har skött sig så bra att jag inte har behövt tänka på det riktigt.

Eftersom det var ett tag sedan jag uppdaterade senast så lägger jag upp lite fler bilder i detta inlägg så ni kan följa min hår-story.

 

Här är håret dagen efter tvätt. Det är jättehärligt att veta att man kan tvätta håret dagen innan man ska göra något speciellt och att det kommer att se bra ut hela dagen efter.

 

 

Dessa två bilder är fortsättningen under veckan. Bilden till vänster är tre dagar efter tvättning (oborstat). Denna dag badade jag även i havet vilket var underbart härligt, men jag blev alldeles solbränd. Bilden till höger är fem dagar efter tvättning och då hade håret spenderat dag fyra och fem i fläta eftersom det är så bekvämt. Man kan se att vid hårbotten har håret börjat bli lite fett, men detta alltså efter fem dagar sedan det tvättades sist. Det är vad jag kallar ett toppenresultat!


Men med balsammetoden kan man inte bara välja ett nytt balsam och tvätta med, det måste vara rätt balsam. För olika balsam av samma märke innehåller olika ingredienser och även om ett balsam är bra så är det med annan doft kanske inte alls bra. Det är viktigt att kolla på ingredienserna innan man köper ett nytt balsam. Kolla gärna på June's lista av mer lätttillgänglia balsam, eller gör en användare på lockig.se och läs deras superlånga lista med godkända balsam. Vill du inte följa någon lista är det bästa att lära sig vilka betecknignar som är siliconer och liknande. Lockig.se har en jättebra lista för detta.


L'Oréal Elvital Volume Collagen balsam

Detta balsam använder jag nu. Det har fungerat mycket bra tycker jag, men den var svårare att massera in i hårbotten av det balsam jag prövade tidigare eftersom konsitensen är tjockare. Det balsam jag avnände tidigare, Garnier Fructis Strengthening Conditioner Nutri-Repair (Triple Nutrition), tänkte jag köpa igen eftersom det passade väldigt bra för hårbotten tycker jag. Men man måste vara noga så att man får rätt flaska med sig hem!

 

 

Om håret skulle få spel och jag skulle behöva rengöra det ordentligt så har jag detta schampo som är ett så kallat SLS-fritt schampoo från Body Shop (The Body Shop Rainforest Shine Shampoo For Normal to Dry Hair). Än så har jag inte behövt rengöra håret något extra, men skulle det behövas så har jag detta utifall att. Jag har inte köpt det extra utan det var ett gamalt schampo jag hade hemma som fanns med på listan över "godkända" schampon. Det finns andra sätt att rena håret, tex med havregryn, ägg eller äppelcidervinäger, men sådant har jag inte provat än.

 

Det blev ett rätt långt inlägg det här, haha. :)

 

 

No comments:

Post a Comment