Friday, December 23, 2011

Mitt hår | v.23

30/11 2011

Mitt hår | v.23




En håruppdatering:
Håret behöver nog verkligen toppas nu. Jag drar mig dock eftersom jag precis har lagt märke till att det faktiskt når min midja och toppar jag håret kommer det att bli kortare. Men det kommer också att se mycket hälsosammare ut (istället för de slitna topparna jag har nu). Eftersom vissa hårsalonger nu har elever som klipper för halva priset har jag funderat på att göra det en tid (men jag skjuter upp det). Jag vet inte om det är för att jag blivit mer medveten om mitt hår sedan jag började med balsammetoden, som jag tycker att håret har växt väldigt fort detta halvåret. Det kan också ha växt i normal takt men att jag aldrig lagt märke till det förut. Hursomhelst så känns det som mitt hår har växt rätt bra sedan jag började med balsammetoden. Jag har inga bra "före-bilder" att visa tyvärr så jag vet inte om det stämmer eller inte, men växt har det ju (det brukar det göra).



Min balsamrutin är nu såhär:
Jag sköljer igenom håret ordentligt med vatten och masserar hårbotten. Sedan använder jag Coop X-tra Balsam och masserar in kring hela hårbotten, och sedan lite L'oreal balsam (det lila) i topparna. Jag låter detta verka så länge jag kan (har tid att vänta) och sdean sköljer jag ut det noga. Ibland tar jag i extra balsam i topparna innan jag kliver ut ur duschen. Detta sköljer jag alltså inte bort. Vad gäller torkning av håret brukar jag sätta upp det i en vanlig turban som jag efter ett tag tar ut och låter håret torka av sig själv. Mitt hår får lite mer vågor om jag låter det självtorka än om jag använder hårtorken, men duschar jag på morgonen och inte har tid att vänta på att det ska torka brukar jag blåsa håret torrt.



Stylingprodukter använder jag nästan inte alls. Ibland när jag flätar håret så använder jag fructis hårsprayet jag har skrivit om tidigare. För mig känns det bäst att använda så lite kemikalier som möjligt och kan mitt hår vara utan det så låter jag det vara så. Det är nämligen inte hela världen om flätan inte håller hela dagen.



Nya saker som har prövats / ska prövas:
Jag skrev för någon månad sedan om att jag ville prova skälja mitt hår med kamomill. Det gjorde jag en gång och inge mer. Varför? Jo, för att jag insåg att jag verkligen inte gillar utväxter och om det nu skulle bleka mitt hår såskulle det resultera i att jag tillslut fick en utväxt. Om det nu bara gör håret mer gyllende så är det inte så farligt men jag beslöt mig för att jag gillar färgen på mitt hår och att jag inte behöver skölja det med kamomillvatten. Jag dricker kamomillte istället.



Idag köpte jag in både kokosfett och ricinolja. Efter att ha hört så mycket gott om kokosfett så vill jag ge det en chans, både för håret och huden samt matlagningen. Det fanns tre olika burkar att välja mellan på Life-affären och jag valde den billigaste från biofood som dessutom var luktfri. Hur den fugnerar för håret och huden (kanske matlagning också) kommer jag att skriva om sedan.
Ricinolja har jag också hör bra om, det ska stimulera hårväxten, gäller för både håret, ögonbryn och ögonfransar. Så det ska jag prova nästa gång det är dags att tvätta håret. En del säger att det är svårt att få ut med bara balsam, men jag har  två godkända schampon också om det skulle vara svårt. Vi får se hur det går.

No comments:

Post a Comment