Friday, December 23, 2011

Mitt hår | v.20

10/11 2011

Mitt hår | v.20

Nu var det ett tag sedan igen (en månad) sedan jag uppdaterade om mitt hår och hur balsammetoden fungerar för mig. Jag är fortfarande helt såld på balsammetoden och jag har provat några fler balsam nu som jag tänkte skriva om. Detta blir nog ett långt inlägg känner jag på mig.



Men innan jag börjar med det tänkte jag berätta lite om den tvinnade flätan man ser i bilden ovanför. Att göra tvinnade flätor är inte så svårt när man väl har fått det förklarat för sig, och här har jag provat att göra en inbakad tvinnad fläta. Det var lite knepigt att få till den men jag har nu gjort den flera gånger eftersom jag gillar resultatet så mycket. Den blir snygg när den är uppe och man får fina skrivade lockar när man tar ut flätan. I detta fall är den första bilden tagen efter att jag sovit med flätan under en natt och den andra bildern är hur lockarna ser ut när man precis tagit ut flätan. Efter man har tagit ut flätan är det bara fritt fram att styla som man vill. Något man kan tänka på är att inte göra flätor när håret är helt blött för det tar nämligen en evighet för det att torka (i alla fall för mig). Det är bättre om det är halvtorrt eller heltorrt när man gör flätor tycker jag.



Över till balsamet!
Ett tag så prövade jag att använda Barnängens volymbalsam som tvättbalsam och Loreal Elvitals balsam som vårdande balsam. Fungerade underbart bra! Det kändes som det bästa hitills och håret blev verkligen sammetslent och det var som slike när det låg mot halsen. För att få denna effekt väntade jag lite extra länge med att skölja ut balsamena (hade i dem i håret i två omgångar). Det var verkligen kanon och jag rekommenderar båda balsam.



Sedan började jag bli lite lat och jag hittade en tom flaska som jag fyllde med lite balsam och sedan vatten och skakade om. Fungerade toppen eftersom man nästan får ett lödder som man kan massera in. Jag tog även lite extra balsam för säkerhetsskull så att det verkligen skulle bli rent, och det blev det. Men sedan blev jag ännu mer lat och tyckte det var så bekvämt att det gick snabbt med att blanda ut i flaskan att jag skippade att lägga i mer balsam. Detta resulterade i att mitt hår inte blev lika rent (för jag lät det inte alltid verka så länge) som tidigare och tillslut så kändes det lika fettigt efter duschen som före duschen. Jag insåg att jag gått i samma fälla som jag har sett andra skriva om, nämligen att "det inte funkar, det känns lika fettigt efter tvätten som före". Alla rekommendationer som jag läst till detta problem var "ta mer balsam, massera och låt verka". Såklart att när jag minskat på balsamet så blev det inte lika rent som tidigare.



Detta insåg jag alltså igår och när det var fettigt tänkte jag att jag lika gärna kunde pröva med en olivoljekur för mitt hår. Sagt och gjort, jag smetade in håret i olivolja (tog inte så jättemycket, men tillräckligt för att håret såg och kändes oljigt) och lät det verka. Jag hade även köpt ett nytt balsam som jag tänkte testa, Coop X-tra som alla pratar så varmt om. Kostade ca 10kr för en stor flaska och jag funderade på hur bra det skulle vara. När jag väl duschat förstod jag varför folk gillar det. Först och främst, det är billigt! Sedan så hade det bra konsistens och det tvättade verkligen håret rent (trots olivolja i håret). Bilden ovan visar hur håret ser ut idag efter olivoljan.  Mina toppar är lite spretiga men håret är let och fint i alla fall. Det känns väldigt bra och jag kommer defenitivt att ha olivolja i håret fler gånger (då kanske även mera och i en längre stund).



Om man jämnför med bilden med lockigt hår så kan man se hur "fettig" håret blir efter några dagar och hur det ser ut när det är "nytvättat" (ett dygn efter tvätt). Jag tvättar håret kanske var fjärde dag eftersom jag inte tycker att jag behöver tvätta det oftare. Ibland blir det mer sällan, kanske 5-6 dagar beroende på hur fettigt håret ser ut. En räddare är alltid att göra en inbakad fläta eller sätta upp håret i hästssvans, för då märks det inte lika mycket att det är lite fett.



1. Coop, X-Tra Balsam  2. Garnier Respons Avocado Oil & Shea butter  3. Garnier Fructis Nutri Repair triple nuturion  4. L'oreal Elvital Volume Collagen   5. Barnängen Creme Volym Balsam   6. The Body Shop Rainforest Brilliance Schampoo   7. Weleda Baby Calendua Schapoo & Body Wash



Det här är de produkter jag har testat nu sedan jag började med balsammetoden. Eller nej, jag har testat alla utan ett, nr 6 schampot från the body shop. Det schampot hade jag sedan innan i mitt badrum men den är godkänd för balsammetoden och räknas som ett SLS-fritt schampoo.  Weledas babyschampo är också SLS-fritt och är alltså också godkänt. Jag har provat Weleda schampot en gång och jag påminndes direkt varför balsammetoden är så underbar. Schampo gör verkligen hårstråna alldeles sträva och det tovar lätt ihop sig, det var verkligen ingen höjdare så nästa gång blev det bara balsam. Jag har ingen direkt favorit mellan dessa balsam men jag tycker att L'oreal passar bra som vårdande pga konsistensen och X-tra känns jättebra eftersom den kommer i stor förpackning och dessutom är billig  (då vågar man ta lite mera balsam än från de mindre flaskorna som är två-tre gånger dyrare).



Jag hade tänkt lägga in lite fler frisyrer här men jag tror jag har skrivit tillräckligt för idag. Ett frisyrinlägg kommer någon dag frammöver. :)

No comments:

Post a Comment