Friday, December 23, 2011

Mitt hår | v.1

26/6
Mitt hår | v.1

Nu har det gått ungefär en vecka sedan jag började med denna balsammetod och jag är positivt överraskad.

Till höger ser ni en bild på mitt hår dagen efter jag tvättat håret med bara balsam för andra gången. Jag borstade nog igenom håret med fingrarna bara innan detta foto tog.

Jag var lite skeptisk innan jag tvättade med balsam första gången. Kommer det verkligen bli rent? Kommer mitt hår bli fettigt fort efteråt? Kommer min hårbotten anpassa sig fort eller kommer det ta lång tid? 

Nu har jag som sagt hunnit med två tvättar med balsamet och det har fungerat mycket bra. Att massera in balsamet kräver lite teknik för mig och jag vet inte om jag har hittat den bästa tekniken än. Eftersom mitt hår är rätt långt så tynger det ned ordentligt och är i vägen för det jag vill göra. Första gången hade jag svårt att få balsamet till den bakre delen av hårbotten och vid andra tvätten kom jag på att jag faktiskt kan dela håret i två delar och få en bena i mitten och då gick det mycket lättare.

Balsamet skummar ju dock inte så jag tar lite i taget och masserar in på olika ställen tills att hela hårbotten har blivit masserad och det känns som jag har balsam helt runt omkring huvudet. Jag masserar hårbotten en liten bit extra också, det är riktigt skönt både för hårbotten och för fingrarna.






När jag har sköljt ut balsamet i hårbotten så tar jag i balsam i nederdelen av håret och låter verka ett tag. Mina toppar är inte på bra humör och skulle nog behöva en trimmning egentligen, men just nu hoppas jag att balsamet kanske har en påverkan. Vi får se om jag toppar håret snart ändå.

Efteråt, när mitt hår har torkat är det rent och fint precis som om jag tvättade med schampo. Allt fett och smuts har försvunnit precis som man vill. Det håller sig fräscht rätt länge och jag har tvättat med tre dagars mellanrum (och även på den tredje dagen ser det rätt okej ut). Jag tvättade mitt hår ungefär med samma tidsperiod i när jag använde schampoo också så jag vet inte hur det skulle påverka någon som tvättar håret varje/varannan dag.

Än så länge har jag inte märkt någon större skillnad från att använda schampoo förutom att håret glänser mer runt huvudet. Om jag klappar mig själv på huvudet känns det även mjukare (glattare) än det brukade göra.

Bilden till vänster här är också tagen efter andra tvätten med balsam. Här har jag dock borstat igenom håret med hårborsten för att reda ut topparna.
Bilden nedan visar hur fint håret blir kring huvudet efter tvätt med balsam. Jag är riktigt nöjd!




No comments:

Post a Comment