Friday, December 23, 2011

Hårrelaterat

14/10 2011

Hårrelaterat

Underbara Clara skrev igår om hur hon har gått över till ekologiska schampon. Jippi tycker jag och i slutet nämner hon No Poo och det är jag glad för. Balsammetoden är en variant av No Poo och mitt hår har blivit bättre, smidigare och glansigare sedan jag uteslöt sulfater, silikon och mineral oljor från mina hårprodukter. Att just hon tar upp det ser jag som positivt då fler personer kanske får upp ögonen för det. :)


Så på tal om Underbara Claras produkter så köpte även jag lite produkter härom dagen. Jag köpte ett schampo till min pojkvän, vänligt enligt balsammetoden. Weleda Baby Calendua Shampoo & Body Wash. Han har inte använt det än men det ska bli spännade att se vad han tycker om det. Det intressanta är just att dessa vänliga produkter ofta får benämingen "baby". Vill vi inte behandla oss vuxna lika bra som vi behandlar barn? Bara för att jag är vuxen så betyder det inte att jag vill ha lite extra kemikalier bara för att någon har bestämt/räknat ut att en viss mängd inte är skadligt.






Jag köpte även lite kamomill-te för att prova att bleka håret lite på naturlig väg. Kamomill innehåller ett blekande ämne (ingen aning om vad det heter) och ska bleka håret. Jag minns även att min mamma använde detta på sitt hår när jag var yngre och därför känns det rätt naturligt för mig att också prova det (jag tror jag provade när jag var yngre också, men inte flera gånger som jag ska göra nu). Hur det företaget går får vi se men jag tog lite före-bilder och har hunnit behandlat håret med en kur än så länge. Jag uppdaterar längre fram med lite bilder och instruktioner om hur jag har gått tillväga. Blir det ingen skillnad så skriver jag nog om det ändå, kanske jag gjort något fel i sånna fall.






Sist slänger jag upp en liten bild på en frisyr jag gjorde i maj detta år. Jag gör många frisyerer som aldrig hamnar på kamera tyvärr, jag får bli bättre på det! Ingen avancerad frisyr, men så här gör man: Tvinna två slingor i luggen rung varandra, rulla sedan ihop dem och sätt fast med hårnålar. Ta resten av håret till sidan och gör en fläta. :)



No comments:

Post a Comment