Friday, December 23, 2011

Balsam är en synd?

13/12 2011

Balsam är en synd?

Synd 3: Överdosera balsam

Att dränka ditt hår i balsam kommer inte få dina hårstrån starkare eller friskare. Istället får överdoseringen ditt hår att kännas extra tungt och fett, snarare än lätt och välvårdat.




Bryt ovanan: Se till att du inte applicerar balsam i hårbotten, eftersom din hårbottens naturliga hårolja redan sköter om att återfukta den biten av håret. Balsam ska endast appliceras i nedre halvan av ditt hår, med extra fokus på hårtopparna. Se till att du dessutom sköljer ur balsamet ordentligt, innan du hoppar ur duschen

- Veckorevyn HÄR



Veckorevyn listar de fem stora skönhetssynderna och som ni ser ovan så är att använda för mycket balsam en stor synd.

Jag förstår att de i artiklen drar alla balsam över en kant och eftersom att de flesta balsam innehåller dåliga ämnen så förstår jag på ett sätt varför de varnar för balsam. Jag vill också varna för produkter med dåliga ämnen i. Men att de också drar allt över en och samma kant gör mig lite upprörd. Det finns bra balsam och det finns dåliga. Att använda bra balsam är något som absolut inte är dåligt och något som jag skulle rekommendera fler att använda. (plus att skippa alla dåliga schampon).

Eftersom jag nu har tvättat mitt hår enligt balsammetoden, med bra och "godkända" balsam i ett halvår nu känner jag att jag borde kunna ge en kommentar på det här. Mina svar utgår alltså från mina erfarenheter och handlar om användandet av bra balsam (och inget schampo).

Blir håret extra tungt och fett?

Nej, håret blir inte extra tungt och fett när man enbart tvättar med balsam. En del personer får fettigt hår till en början eftersom att hårbotten ställer om sig till att inte producera lika mycket fett som innan. Men när hårbotten har vant sig (för mig gillade min hårbotten det på en gång) så uppför sig håret väldigt bra. Även efter några dagar ser håret mycket bra ut, nästan nytvättat. Skulle det upplevas extra tungt så kan man byta balsam till ett med mindre oljor i, det finns ju många olika sorters balsam och alla innehåller inte samma saker.

Blir håret lätt och välvårdat när man använder enbart balsam?
Ja, det har det definitivt blivit för mig. Mitt hår var konstant statiskt och trassligt innan jag började med balsammetoden. Nu är det alltid väldigt lent och lätt att sköta om. Det håller sig också rent längre än tidigare vilket gör att man inte behöver tvätta håret lika ofta.

Går det verkligen bra att applicera balsam i hårbotten?

Ja det går väldigt bra. Balsamet löser upp det fett som bildas. Balsam är mildare än schampo och torkar därför inte ut hårbotten men tar ändå bort fettet. Schampo torkar ut hårbotten så pass att hårbotten kompenserar med att producera mer fett och håret blir därför fett snabbare.

Balsam ska bara användas i topparna och måste sköljas ut?
Det är inte bara topparna som man kan ha balasm i, men det är bra att använda ett vårdande balsam i topparna och det behöver inte alltid sköljas ut. Det är en smaksak. Man kan se det balsam som inte sköljs ut som ett "leave-in" balsam som tar hand om håret. Balsam kan man ha i hela håret!

Kan balsam göra håret starkare och friskare?

Ja, eftersom att man inte torkar ut hårstråna med schampo varje gång man tvättar håret så ger man det en chans att blir starkare och friskare. Om man tar hand om håret på bästa sätt skadas det inte lika mycket. 

GLÖM INTE
att när man bara använder balsam (balsammetoden) så ska man vara noga med ingredienserna och inte använda produkter (både balsam & hårstylingprodukter) som innehåller silikoner, mineraloljor eller sulfater.
Silikoner och mineraloljor lägger sig som skickt runt hårstråna och får dem att se glansiga ut, men under så är hårstråna precis som de var innan. Jag gillar att veta att jag inte stoppar in saker som inte är vattenlösliga i mitt hår och att jag inte behöver något starkt att tvätta bort dem med.

Läs mer om balsammetoden på Lockig.se




No comments:

Post a Comment