Friday, December 23, 2011

Att prova något nytt

19/6
Att prova något nytt



Jag bestämde mig för att prova någontin nytt.


För ungefär två dagar sedan hittade jag fram till June's Abstracts blogg. Där skriver hon om vad som kallas balsammetoden och hon länkar även till sidan Lockig.se som handlar om denna metod. Balsammetoden är en del utav det som brukar kallas No Schampoo eller no poo. No-poo kan göras på flera olika sätt men huvudpunkten är att inte använda schampoo och låta håret må bra utan kemikalier. Just balsammetoden fokuserar på att använda balsam utan vissa ingredienser. Andra metoder tvättar håret med äppelcidervinäger eller bikarbonat, eller utan någonting alls.

I många schampoon, balsam och stydlingprodukter finns det många ämnen som inte är bra för håret. Balsam och stylingproduketr innehåller ofta silikoner eller mineraloljor för att håret ska bli glansigt och se snyggt ut. Dessa ämnen lägger sig dock som en hinna runt hårstråna och låter dem inte "andas" och enda sättet att få bort dem är att använda ett schampoo som innehåller sulfater. Jättemånga schampoon innehåller både sulfater (de är uttorkande för både håret och hårbotten) och uttorkande alkhololer.

Tanken med balsammetoden är alltså att inte använda produkter med dessa ämnen i. När man inte använder produkter  som behöver lösas upp med sulfater så behöver man egentligen inte använda schampoo heller. I skolan får man lära sig att fett löser fett, så varför skulle inte balsam kunna lösa fettet i ditt hår då?

För mig låter det logiskt och sunt att försöka minska på de kemikalier vi utsätter våra kroppar för. Eftersom jag har haft problem med min hårbotten i flera år och fotrfarande inte hittat någon bra lösning så tänker jag att denna metod att tvätta håret på kan vara något att prova. Jag har läst alla Junes inlägg om denna metod samt även läst en hel del på lockig.se och jag började igår med att tvätta håret med ett schampoo som innehåller sulfater men inte silikoner eller något annat dåligt. Bilden ovan visar hur mitt hår ser ut efter den tvätten och jag kommer att börja med själva balsamtvättandet snart (man måste ju få ut alla silikoner och oljor ur håret innan man kan börja på riktigt). Tydligen kan de första veckorna med balsamtvättande vara lite fettiga när håret och hårbotten vänjer sig men det är väl ganska naturligt. Ser det för fettigt ut för att ha nedsläppt så får jag väl helt enkelt göra någon av mina flätfrisyrer. Jag älskar att göra flätor av olika slag och jag samlar faktiskt ihop flätbilder så jag ska kunna göra ett litet kollage att sätta upp här på bloggen. Men det är ju en annan sak.

Det finns fler fördelar med denna metod än att rena håret från dåliga ämnen. Enligt både June och lockig.se så blir håret glansigare, lockigare, och man behöver inte tvätta det lika ofta (det blir inte fettigt lika fort). Det verkar vara just många med lockigt hår som använder denna metod, men den fungerar lika bra på rakt hår. Nu får vi snart se hur det fungerar på mig och vad som händer med håret. Bilden här i inläggen kan vi alltså betrakta som en "före"-bild och så kommer jag nog uppdatera eftersom tiden går med nya bilder.  Spännande! 

No comments:

Post a Comment